4 mars 2012

Recension: En dåre fri

En dåre fri är Beate Grimsruds berättelse om Espen, Emil och Erik som alla delar kropp med Eli. Åh, denna Eli - varken man eller kvinna, varken fri eller ofri. Schizofren säger läkarna (och det blir en hel del läkare under årens lopp) och därmed fast i vanföreställningar. Men också fri genom sitt författarskap. För detta är en bok med många lager. På ytan händer inte så mycket egentligen - vi får följa Eli från bardomen till 40-årsåldern, från det att rösterna dyker upp genom livet då de blir fler och fler. Det är doktorer och mediciner och sjukhusvistelser. Det är vänskap, kärlek och skrivande. Men det är många frågor som ställs: Vad är kön? Vad är det att vara psykiskt frisk? Vad behöver vi för att vara människor?

En dåre fri är en mycket bra bok. Den är välskriven; uppdelad i korta stycken sprängfyllda med stoff för hjärnan. Språket är enkelt och så lekande att det flyter in i mig utan att jag tänker på det, och måste tvinga mig själv att stanna upp för att inte låta allting bara rusa förbi mig (jag är rädd att jag skall missa någonting). Det som för att det inte får full pott i betygsskalan är att jag tycker att även om ämnet är fascinerande så är det också lite uttjatat. Den galne författaren, det galna skrivandet geniet - har vi inte hört det förr? Det är tur att Eli's undran om hen är man eller kvinna kommer in, annars hade historien blivit alldeles för platt.

Så nej, riktigt på topp är boken inte. Men den kommer riktigt, riktigt nära. För trots sitt klichéartade innehåll lyckas Grimsrud berätta historien som om den vore ny. Och det säger en hel del om styrkan i texten.

Bokfakta

Titel: En dåre fri
Författare: Beate Grimsrud